EXIT 2010
Petrovaradinska tvrđava
Novi Sad
08. - 11. jul 2010.

12. jul 2010.

Verovatno ste se već odmorili od neprospavnih EXIT noći i vratili svakodnevnim obavezama. Pročitali ste već sve kritike, i ovo je jedna od poslednjih na tu temu. Pa ako vas i dalje zanima da čitate o EXIT-u evo našeg osvrta na upravo završeni 11. po redu festival.

EXIT 2010. - puno bina, još više izvođača, ali dosta skroman bilans kad su u pitanju zvučna imena i primetno manje publike nego prethodnih godina. No, to ne znači da nije bilo dobre zabave i koncerata po kojima će se ovaj festival pamtiti. Evo nekih koje smo izdvojili.

LCD Soundsystem bili su jedan od naših favorita kada je ovogodišnjeg  EXIT u pitanju, i sa zadovoljstvom možemo reći da se nismo prevarili! Naime James Murphy i družina plenili su svojom fuzijom plesnog ritma, elektro zvuka i punk energičnosti,  i to od prvog, "Losing My Edge", pa do poslednjeg singla "Drunk Girls”, uz nezaobilazni "Daft Punk Is Playing at My House".  Ako bi trebalo  izdvojiti vrhunac njihovog nastupa onda je to svakako "Tribulations", pesma koja Vas svojom zaraznom melodijom i ritmom jednostavno tera na ples. Vrlo ubedljiv i uzbudljiv  70-minutni nastup veselih Njujorčana završio je (kako bi inače drugačije?), laganom "NY I Love You", a svoju posvetu dobili su i Jay Z i Alicia Keys!

Placebo su još jedan od bendova od kojih se dosta očekivalo pre ovog festivala. Svojim Best of izborom pesama kroz sat i po nastupa “prošetali” su kroz celu karijeru a akcenat je bio na pesmama sa njihovog istoimenog prvog albuma iz 1996. godine.  Brian Molko i njegovi saradnici prilično su prearanžirali pesme, u nekim trenucima do neprepoznatljivosti,  pa su se mogle prepoznati tek po tekstovima. Koncert su otvorili  sa "Nancy Boy" koju retko sviraju u poslednje vreme. Zatim su usledile “Teenage Angst”, "Bionic”, "Post Blue" i kao specijalitet koji sviraju na ovoj turneji "All Apologies", veliku pesmu nikad prežaljenog Kurta Cobaina. Ovaj nastup je bio drugačiji u odnosu na koncert u Hali sportova na Novom Beogradu. Placebo se promenio u odnosu na to vreme, što se vidi i po albuma koje su objavili u međuvremenu. U svakom slučaju, sudeći po reakcijama, publika je bila veoma zadovoljna njihovim nastupom.

Sastav Royksopp ne samo da je obeležio subotnje veče, već njihov koncert možemo svrstati u grupu najboljih ostvarenja ovogodišnjeg EXIT-a. Njihovo specifično viđenje elektronike sa rock pristupom, veoma dobra rasveta kao i komunikativnost sa publikom obeležili su njihov nastup. U nešto više od sat vremena na repertoaru su se smenjivale pesme sa svih njihovih albuma - "Poor Leno", "Remind Me", "Only This Moment" itd. Interesantno je da su na bis izveli obradu velikog hita Kate Bush "Wuthering Heights" koga možemo očekivati na nekom budućem albumu.

Škotski veterani punk scene The Exploited predvođeni jedinim originalnim članom pevačem Wattie Buchan-om pružili su odličan koncert na Explosive bini. Njihov nastup, koji je u beogradskom SKC-u ostao upamćen po prekidu izavanom ubačenim suzavcem, ovoga puta obeležila je energična svirka, iako njihov zvuk u ovom trenutku ne liči na onaj sirovi Exploited. Kada su na bis svirali  "Sex & Violence" pozvali su fanove da im se pridruže na bini, što su ovi oberučke prihvatili, okončavši tako svoj 60-minutni nastup i uverivši nas da je Punk, hvala na pitanju, još uvek živ i zdrav.

Poslednje festivalsko veče obeližili  su Faith No More. Vrlo raspoloženi pevač Mike Patton odlično je animirao publiku ne samo svojim glasovnim mogućnostima već i povremenim scenskim egzibicijama, kakva je bila i ona kad je pokušao da “osvoji” vrh krana na čijem kraju je bila kamera. Ne znamo da li je  Patton poliglota ali da ima smisla za jezike pokazao je izvodjenjem srpskog  tradicionala “Hajde Jano”, koji je kod nekih ostavio pozitivan utisak za razliku od “tvrdog” fan jezgra” kod koga ovaj potez nije naišao na odobravanje. Čuli smo i kako “Evidence” zvuči na španskom u čast fudbalske reprezentacije sa Pirinejskog poluostrva, koja je te večeri dodirnula zvezde osvojivši svetski kup. Bile su tu i "King For a Day", "Midlife Crisis" i gotovo sve osim "Digging The Grave". Kasnije se spostavilo da su FNM “preoteli” naslov zabavljača večeri obzirom da Chemical Brothers nisu uspeli da ponove performans od pre par godina kad su imali vrhunski nastup u Beogradskoj Areni.

Dobar utisak ostavili su i Klaxons, Does It Offend You, Yeah? i Horrors, što se ne može reći za nastupe Missy Elliott ili Bad Brains. Kriza je ostavila traga i na EXIT, ali festival i Petrovaradinska tvrđava uspeli su da odole ovom iskušenju. Ostaje da se vidi u kome smeru će se festival kretati sledećih godina, kada su u pitanju izvođači ali i publika kojoj je festival i namenjen.

tekst - nebojša mićković

Summertime Festival 2010
Jeff Beck