17. decembar 2017.

Kristali
15. decembar 2017.
Dom omladine Beograda, Sala Amerikana

Običaj koji su inostrani bendovi odavno uveli, da koncertno obeležavaju one albume koji su značajno odredili njihove karijere, polako ali sigurno se odomaćio i kod nas i u regionu.

Posle Električnog orgazma koji je obeležio 30-godišnjicu izlaska "Distorzije", ovim putem su krenuli Goblini - 20 godina od objavljivanja "U magnovenju" i Darko Rundek, takođe 20 godina od izlaska albuma "Apocalypso". Kristali su koncertom u Domu omladine 15. decembra obeležili dve decenije od izlaska njihovog, verovatno najboljeg albuma, "Dolina ljubavi". Tim povodom njihov izdavač Metroposlis Records objavio je reizdanje ovog albuma u CD formatu.

Numere sa te ploče kao što su "Talasi", "Sad se se svega sećam", "Dolina ljubavi" i druge i danas uspešno prkose zubu vremena a možete ih čuti i na radio stanicama ali samo onim "neformatiranim", kojih je nažalost sve manje. "Video Killed the Radio Star" nije uspeo u svojoj misiji ali čovek koji je smislio "formatiranje" na dobrom je putu da uništi ovaj medij, no to je neka druga priča.

Grupu Kristali su početkom 1993. osnovali gitarista Željko Markuš i pevač Dejan Gvozden (po potrebi basista i gitarista). Do danas su objavili četiri studijska albuma ("Kristali" (1994), "Dolina ljubavi" (1997), "Sve što dolazi" (2001) i "Samo bluz" (2013)) i jedan živi "Live @ Studio 6" (2004). Vrlo brzo skrenuli su pažnju publike svojim muzičkim izrazom koji se odlikuje ne preterano dugim pesmama, dopadljivim melodijama i refrenima koji se lako pamte, što su zadržali do danas.

"Zaštitno lice", i prepoznatljiv vokal ovog benda, Dejan Gvozden, koji zbog svoje visine može slobodno da igra na bilo kojoj poziciji u nekom košarkaškom timu, i dalje predvodi ovaj bend. Ne znam njegove basketaške sposobnosti ali što se tiče onih muzičkih, tu nema promašaja. Uprkos brojnim iskušenjima, kojima su izložene grupe koje se bave rok muzikom, pogotovo na ovim meridijanima, uz neizbežne promene članova, Kristali su opstali. Po nekim informacijama rade i na novom albumu. No, s obzirom na brzinu njihovog kreativnog tempa, još ćemo malo sačekati na nove pesme. Dotle ima dovoljno materijala za preslušavanje i uživanje. Ovo veče je to i pokazalo.

Čast da otvori program pripala je mladoj kantautorki Ljubici Gvozden (da, pogodili ste čija je ona ćerka!). Uz akustičnu gitaru izvela je nekoliko numera i pokazala svoje glasovne mogućnosti, dokazavši da će uskoro prevazići tatu. Ovo je lep nagovešaj da je domaća scena dobila još jednu rock 'n' roll i damu, što je za svaku pohvalu.

I jedna grupa dobila je šansu da se predstavi ove večeri. Reč je o pop-rock kvartetu Herz koji je odsvirao nekoliko pesama sa budućeg albuma. Neke numere izvode na srpskom a neke na engleskom, i ne bi bilo loše da se odluče za jednu ili drugu varijantu. Nekoliko pesama kao što su "Izlazim", "Nije moj dan" i "Runing" su postavili na svoj You Tube kanal, a ova poslednja je svojim diskoidnim ritmom pokazala da ima svoj hit potencijal. Kompozicijom "Runing"završili su svoj polusatni nastup.

Zvezde večeri Kristali na binu su izašli oko 22:15. U prvom delu koncerta izveli su sve pesme sa albuma "Dolina ljubavi", po redosledu sa ploče. "Talasi", "Ona greši", "Sad se svega sećam", "Hajde, hajde", "Ljubav prolazi" i druge numere sa ovog albuma zvuče sveže i poletno i posle dvadeset godina. Pri izvođenju naslovne numere na bini su im se priključili Željko Markuš (Gitara) i Milan Popović (bas), nekadašnji članovi grupe Kristali, koji su veoma zaslužni za realizaciju ovog albuma.

Ostatak koncerta protekao je u Best of retrospektivi koja je obuhvatila celu njihovu karijeru. "Dva metra", "Moje Srce", "Sasvim sama", "O kako si lepa" uz dve obrade "Baby Baby" i "Sunce", neke su od numera uz koje se publike izuzetno dobro zabavljala i aktivno vokalno učestvovala, što se danas moderno naziva - horsko pevanje.

Dejan je suvereno vladao scenom kako glasom tako i stasom. Svirao je električnu gitaru a u "Dolini ljubavi" prihvatio se i akustične. Ko nikada nije gledao Kristale uživo, a slušao je njihove pesme, mogao bi doći do zaklujučka da se u bendu ništa nije promenilo jer novi gitarista Bojan Marjanović, basista Marko Orlović i bubnjar Jovan Petrović deluju veoma uigrano.

Poseban šmek zvuku (podseća na Dexys Midnight Runners), po kome su Kristali bili prepoznatlivi od samog početka, daju duvači. Andrej Bucan (saksofon) i Sava Matić (truba) briljiraju u numerama u kojima se pojavljuju. Pred kraj zvaničnog dela koncerta finiširali su sa numerama "Ustani, kreni", "Menjam se" i "osmi dan". Obzirom da bend ne nastupa tako često i da su se ljudi uželeli njihovog muziciranja usledio je "produžetak". Na bis smo dobili još malo kristalnih bisera poput , "Kako je moguće", "Više sreće " i "Divan Dan".

Članovi benda nisu krili zadovoljstvo reakcijom publike čiji dobar deo prati grupu još od samih početaka. Za sledeći koncert obećali su nove pesme. Što reče jedan mudar čovek, čekamo "nova iznenađenja za nova pokolenja"!

tekst, fotografije & video - nebojša mićković

28.07.2017.

Nick Cave & The Bad Seeds